Nak beli Unit Amanah v1

Sebelum ini mungkin ada para pembaca sudah muak dengan artikel-artikel mengenai ‘pertahanan dalam kewangan’ iaitu takaful. Ok, kali ini kita berbalik pula kepada senjata-senjata yang boleh digunakan untuk memperkembangan aset tunai anda. Nampak menarik bukan? Mungkin ada di antara anda yang agak terkulat-kulat bila di sebut Unit Amanah, tetapi berlainan pula apabila di sebut Unit Trust. Sebenarnya ia adalah entiti yang sama, Unit Amanah adalah bahasa melayu manakala Unit Trust adalah bahasa inggeris. Ada juga yang panggil saham amanah atau mutual fund.. Jadi, apakebenda entiti ni?

Apa itu Unit Amanah aka Unit Trust? Secara mudahnya, ia satu produk pelaburan yang dikeluarkan oleh syarikat (diuruskan oleh pengurus dana) dengan mengumpul wang orang ramai (pelabur) dan dilaburkan dalam beberapa saham syarikat (pelbagai kategori syarikat dan jenis pelaburan). Sebagai contoh: Produk A dikeluarkan tetapi dilaburkan di dalam beberapa jenis syarikat seperti telekomunikasi, teknologi, minyak dan gas, produk pengguna dan sebagainya (saham-saham, bon/sukuk, money market). Ia akan diuruskan oleh Pengurus Dana supaya Produk A ini memberi pulangan yang baik kepada para pelabur.

Bagaimana saya membaca sesuatu Unit Amanah? Pertama sekali saya akan membuka past performance kepada Unit Amanah ini. Paling mudah, saya akan melihat past performance untuk 20 jenis Unit Amanah yang terbaik (Top 20) untuk setiap kiraan 1 tahun, 3 tahun, 5 tahun dan 10 tahun. Jadi, di sini saya boleh melihat mana-mana Unit Amanah mempunyai prestasi lampau yang baik. Memandang ia adalah past performance, saya hanya menjadikan ia sebagai indicator atau signal tetapi bukanlah untuk saya menentukan Unit Amanah ini harus di beli. Ia sekadar melihat lenggang lenguk prestasi lampau Unit Amanah tersebut.

Sekiranya anda jenis tak sabar tunggu 3 – 5 tahun untuk mendapatkan keuntungan maka pelaburan ini amat tidak bersesuaian kepada anda. Maka lebih baik anda melabur secara terus dalam saham-saham Bursa Saham Kuala Lumpur. Mengapa Unit Amanah mempunyai tempoh untuk berkembang? Pada permulaan anda harus membayar beberapa caj yang dikenakan dan kemudian cuba memilih Unit Amanah yang memberi pulangan secepat yang mungkin. Ada sesetengah dana unit amanah dapat cover charge cost secepat 6 bulan! Ada yang memakan masa setahun malah ada yang masih belum cover charge cost walaupun mengjangkau 2 – 3 tahun! Jadi, anda harus pantau prestasi pelaburan dana-dana amanah anda.

Ini merupakan beberapa Top 20 yang saya dapatkan data dari laman sesawang http://www.fundsupermart.com.my dan my.morningstar.com. Untuk para pelabur yang menggunakan epf, anda boleh merujuk kepada Novagni (nanti saya akan tulis artikel lain untuk bahagian ini).


Saya kategorikan dana amanah (1 tahun prestasi) ini sebagai bayi dan belum matang. Ada sesetengah dana amanah yang rekod prestasi kurang dari 3 tahun, jadi saya tidak menilai sangat prestasi Unit Amanah ini sebaliknya saya melihat siapakah pengurus amanah (mungkin pernah melaburkan Unit Amanah yang lain), kebolehupayaan dana ini dan pelbagai lagi. Dengan kata lain, mungkin ada Unit Amanah yang akan menjadi favorite lists. Bahasa mudah.. sight seen only.

Hah, sekarang dah ada beberapa list out dari past performance (yang memberi indicator kepada saya untuk melabur). Anda boleh rujuk gambar tersebut. Ada dana amanah yang wujud 2 kali (prestasi lampau untuk 1 tahun dan 3 tahun). Ting! Masuk dalam favorite lists lagi. Apa yang saya lihat, untuk senarai 20 dana terbaik, hanya 2 Unit Amanah yang patuh shariah dan masih mempunyai rekod yang masih awesome. Terbaik! Anda masih ingat, ia memerlukan 3 – 5 tahun untuk melihat pulangan yang baik sesebuah Unit Amanah. Jom tengok prestasi lampau untuk 5 tahun pula. Jom jom..

Apa yang anda perasan tentang Top 20 untuk prestasi lampau 5 tahun ni? Ya, ada 2 dana amanah patuh shariah yang wujud cuma kali ini hanya ada 1 Unit Amanah yang konsisten berada dalam Top 20. Anda tak perasan? Biar saya mudahkan anda.. Eastpring Investments Dinasti Equity. Dah nampak bukan? Jadi, bagi saya ini sudah cukup untuk menjadi indicator kepada saya untuk membuat langkah yang seterusnya kepada Unit Amanah ini. Tetapi alang-alang dah kutip data.. saya bagi satu indicator bonus kepada anda. Apa agaknya ya.. hehe, Saya beri kepada anda prestasi lampau untuk 10 tahun untuk anda menilai dana-dana amanah anda yang mungkin anda pernah beli.

Kalau di lihat, dana-dana amanah ini memberi kiraan yang agak baik dari segi Capital Gain walaupun Unit Amanah ini di annualized (tambah dan bahagi untuk 10 tahun). Saya belum lagi menunjukkan kepada anda Unit Amanah yang memberi Split Unit atau Dividen untuk menjadikan portfolio pelaburan Unit Amanah saya lengkap. Anda mesti tertanya-tanya, mana Unit Amanah favorite saya? Dana tersebut dipasarkan pada 26 Oct 2009, jadi rekodnya belum cukup 10 tahun. Dari sejarah, hanya 2 kali dana ini memberikan dividen (Income Distribution) iaitu pada Jun 2016 & Jun 2017.

Ok, sekarang saya ceritakan apakah salah satu penentu saya akan membeli sesuatu dana. Kita lihat hala tuju Unit Amanah tersebut. Apakah pecahan terbesar yang akan memberi impak kepada sesebuah dana. Buat masa sekarang (2017), di lihat industri ‘technology‘ sedang berkembang di dua buah negara iaitu China dan India. Ini disebabkan kelembapan industri Oil & Gas dan hala tuju Donald Trump dalam pemerintahannya di Amerika Syarikat. Jadi, portfolio dari negara China akan dimasukkan sebagai salah satu dana amanah yang harus dimiliki. Sila lihat rajah di bawah:

 

Apabila di selidiki lebih dalam, dilihat dua syarikat gergasi dari negara China (dah melabur kat negara China kan) mempunyai pegangan di dalam Unit Amanah ini iaitu Alibaba Group Holding Limited sebanyak 8.77% dan Tencent Holding Limited sebanyak 8.20%. Menarik bukan? Dah tak sabar nak beli? Untuk EPF dah kena tunggu sampai tahun depan sebab EPF nak buat penyata kira-kira untuk pemberian dividen nanti. Tetapi untuk anda yang memiliki tunai, minimum adalah RM1,000 dan seterusnya minima RM100.

 

Punyalah panjang lebar sembang kan, tips dari saya jadikan prestasi lampau sebagai indicator dan Forecast (hala tuju) Unit Amanah yang mengikut trend industri semasa.

 

Advertisements

Sila Tinggalkan Pesanan... Terima Kasih

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

w

Connecting to %s