Memilih kereta harian

Kali ini topik agak berlainan kerana saya tidak pernah menyentuh isu kenderaan di dalam blog ini. Bermula di penghujung tahun 2016, saya mula aktif ber’google’ dan ber’youtube’ untuk mencari kereta harian saya kerana ahli keluarga sudah semakin bertambah. (anak dah empat beb!) Jadi dari memiliki kereta, perlu beralih kepada sebuah mini mpv dan setentunya saya lebih mengemari bajet RM100,000. (dengan ekonomi Malaysia bak naik roket ni).

Selama 4 bulan saya melakukan research untuk membeli sebuah kenderaan, mungkin kedengaran agak gila tapi begitulah saya apabila ingin membeli sesuatu yang penting. Banding dan collect the information! Maka bermulalah pencarian dari pakcik goggle dan makcik youtube. Maka kereta-kereta mini mpv sudah disenarai pendek iaitu Nissan Grand Livina, Toyota Sienta (ni dah lebih skit dari RM100k), Nissan Serena, Honda BR-V dan Proton Ertiga. Kenapa Perodua Alza, Proton Exora Bold, Toyota Avanza dan Peugeot 3008 tidak masuk senarai? Ada alasan tersendiri yang sekiranya diceritakan, memungkinkan ada isu yang membawa kepada sesuatu yang tidak baik. Jadi biarlah 4 model ni memang saya tolak tepi awal-awal.

Jadi, setelah kereta disenarai pendek maka bermula pula dengan spesifikasi sebagai kenderaan harian. Ia harus memiliki eleman-eleman ini:

  • Jimat minyak petrol (ini penting dengan kos minyak berubah setiap minggu)
  • Kos selenggara yang rendah
  • Kebolehgantunggan (reliable)
  • Kurang teknologi elektronik (makin banyak sensor, maka makin tinggi kos wear n tear)
  • Keselesaan untuk sekeluarga

Maka hasil dari 4 bulan pembacaan dan kajian, akhirnya saya memilih 2 jenis kereta iaitu Proton Ertiga dan Honda BR-V. Selepas itu extend lagi pembacaan review dari pengguna dan membuat sesi test drive, akhirnya setelah berbincang dengan isteri. Keputusan telah dicapai.. Jeng Jeng Jeng!

Akhirnya kami memilih untuk membeli Proton Ertiga sebagai ahli keluarga baru dalam keluarga kenderaan kami. Kami memilih untuk mengambil highest specification dalam line up Ertiga iaitu Executive Plus. Warna.. blom decide lagi. Hehehe.. Kenapa kami memilih ertiga?

  • Kereta rebadge dari teknologi Jepun
  • Enjin menggunakan rantai (timing chain) dan bukannya tali sawat (timing belt) [kos penyelenggaraan menjadi rendah]
  • Mendapat anugerah kenderaan EEV (minyak lagi jimat dari Vios). Kalau bawak range 100 – 110km/h dikatakan dapat mencecah 30 – 26km / liter (review dari pengguna dan test drive).
  • Kerusi yang selesa dari barisan hadapan sehingga barisan paling belakang (3rd Row)
  • Kualiti yang sama seperti Suzuki Swift
  • Ruang kabin yang lebih senyap dari Honda BR-V (bunyi enjin kurang didengari berbanding honda)
  • Harga yang agak jauh dari high spec Honda BR-V
  • Rim 15 inch jadi harga tayar murah (sbg contoh tayar Michelin PS3 dapat harga RM268 sebiji, kalau 17 inch dah RM6++ sebiji)
  • Safety NCAP 4 bintang
  • Ada aircond blower untuk bahagian belakang (memang cepat sejuk.. dah diuji masa nak test drive kerana saya memilih untuk duduk di barisan paling belakang)
  • Ada ruang bawah di boot belakang (macam Toyota estima ACR55)
  • Ada arm rest pada 2nd Row
  • Handling yang lebih baik dari Toyota Sienta (review dari Thailand)
ERTIGA-ACCESSORIES-1

Bodykit dari Suzuki Ertiga Filipina (Highest Spec)

 

Apa lebihnya Executive Plus vs Executive?

  • Side mirror folding (auto lipat)
  • Lampu signal di side mirror
  • Kerusi pemandu yang boleh diubah kedudukkan tinggi rendah
  • Volume control, silent mode, aircond mode dan channel di stereng
  • Penambahan tweeter di dashboard hadapan
  • Kemasan krom pada bahagian bumper

Apa kekurangan Proton Ertiga

  • Interior warna krim cerah, seat memang kena balut awal-awal sebelum anak-anak rasmi
  • DVD player, tempat letak cawan di dashboard (sebelah kiri penumpang hadapan), auto start button, bonet insulation, reverse camera, jaring di bonet belakang dan full bodykit [eleman-eleman ini ada di high spec Suzuki ertiga di luar negara].
  • 2nd Row seat yang tidak terlipat seperti Honda BR-V. Ia hanya move ke depan sahaja.
  • Stereng yang tidak auto balas.
  • Tiada arm rest @ console box pada barisan hadapan
Advertisements

Sila Tinggalkan Pesanan... Terima Kasih

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s