Legasi

Agak lama saya menyepi dengan tidak menulis sebarang artikel mengenai apa-apa isu yang berkaitan kewangan mahupun takaful. Kali ini saya terpanggil untuk menulis satu artikel mengenai legasi. Secara istilah, legasi adalah sesuatu yang diwarisi kepada orang selepasnya.

Dalam konteks kewangan, legasi boleh menjadi sesuatu yang positif atau negatif. Biar saya pecahkan kepada dua butiran iaitu:

  • Positive Legacy: sesuatu yang memberi manfaat dan kebaikkan kepada orang selepasnya. Ini mungkin berupa aset, tanah, kebun, wang simpanan dan ilmu yang bermanfaat. Apa kelebihan apabila sesuatu yang positif diwarisi? Sebagai contoh, anda mewarisi rumah yang tiada hutang atau wang simpanan. Dengan aset yang ada, adakah kehidupan pewaris akan menjadi lebih baik? Sudah tentu Ya sebab anda sudah memberi satu batu loncatan untuk pewaris menjadi lebih baik iaitu memiliki aset dan wang simpanan. Bagaimana pula dengan tanah? Sekiranya ia dijual akan memberi manfaat namun sekiranya tanah itu tidak dapat diusahakan, maka tanah ini akan menjadi liabiliti sementara (kos cukai tanah) sehingga tanah itu terjual atau diusahakan.
  • Negative Legacy: sesuatu yang membebankan dan menyusahkan kepada orang selepasnya. Ini mungkin berupa hutang, aset berhutang (tidak bertakaful), ilmu yang tidak bermanfaat dan kesan-kesan buruk kepada ekonomi negara. Ramai daripada kita tidak sedar bahawa kadangkala kita membina legasi negatif kepada pewaris secara sedar atau tidak. Sebagai contoh, hutang kereta, hutang pendidikan dan hutang peribadi. Ini merupakan keadaan biasa yang berlaku apabila penghutang meninggal dunia dan mewariskan hutang tersebut kepada isteri dan keluarga.

aia-signature

Sekiranya anda pernah membaca artikel-artikel saya sebelum ini, anda mesti masih mengingati saya pernah membina legasi positif berupa wang tunai minimum RM1,000,000 kepada isteri dan anak-anak saya. Bagaimana saya membinanya? Dengan menggunakan pelan takaful berupa hibah kepada ahli keluarga. Kenapa saya memilih pelan takaful dan bukannya simpanan?

  • Elemen takaful iaitu apabila seorang pemilik takaful meninggal dunia atau lumpuh kekal (TPD), pewaris akan mendapat hibah tersebut walaupun polisi baru aktif hanya 1 hari. Ini merupakan risiko yang pertama untuk mengelak keluarga saya mewarisi negative legacy dari saya.
  • Simpanan merupakan wang yang harus dimasukkan secara berterusan (akan ada pertambahan dengan penambahan dari dividen). Sekiranya saya meninggal dunia maka simpanan akan terhenti dan hanya mengharapkan dividen untuk menambahbaik jumlah simpanan tersebut.
  • Sekiranya saya ingin menyimpan RM1,000,000 dalam masa 20 tahun.. maka RM1,000,000/240 bulan = RM4,166.67 diperlukan untuk setiap bulan. Kalau anda mampu, bagus.. saya hanya mengambil pelan takaful yang jumlah kurang dari RM1,000 sebulan untuk menyediakan simpanan RM1 juta! (itupun kalau saya meninggal dunia). Malah, ia akan berganda sekiranya saya meninggal dunia ketika melakukan umrah, haji ataupun menggunakan pengangkutan awam (teksi/uber/grabcar tidak termasuk dalam pengangkutan awam). Dan sekiranya saya mampu dengan jumlah RM4,166.67 sebulan, adalah lebih baik RM1,000 pindah ke takaful dan RM3,166.67 disimpan (ASB, AHB ataupun tabung haji) yang dapat memberi jumlah kasar melebihi RM759,999.84. Secara kasar, RM1,000,000 (takaful – sekiranya terjadi kematian atau TPD) dan RM759,999.84 (simpanan secara kasar).

Mungkin anda bertanya, apa pentingnya legasi yang positif? Ia banyak memberi impak yang besar kepada orang-orang yang mewarisinya dengan cara yang bijak (bina legasi dari legasi yang diwarisi). Sebagai contoh, anda biasa dengar orang cakap “Alah, dier takpe lah.. duit banyak. Mak ayah dier orang kaya” atau “Engkau bestlah, mak ayah ngko wariskan ngko duit dan aset banyak”. Ini merupakan impak dari legasi yang positif. Mungkin anda biasa juga mendengar dialog ni “Ayah aku wariskan tanah tapi aku takde duit nak usaha”, “Aku minat nak buat business tapi aku takde modal” atau “Aku kena keje siang malam sebab nak langsaikan hutang yang mak ayah aku tinggalkan”.

Saya juga mewarisi legasi positif dari arwah ayah saya dan saya tahu arwah ayah saya dahulu bersusah payah untuk membina legasi ini. Namun, legasi itu hanya cukup untuk membina keperluan hidup dan saya tidak dapat membina legasi darinya. Oleh itu, saya membina legasi yang lebih baik kepada ahli keluarga secara mereka sedar atau tidak. Saya sudah, anda bagaimana? Tepuk akal, tanya poket.. Anda berhak mengawal kehidupan anda dan bukannya kehidupan mengawal anda.

Anda ingin tahu bagaimana saya membina legasi positif dari takaful? Anda boleh hubungi saya ditalian ini: Nurussalam Aziz (014-333 6369)

 

 

Advertisements

Sila Tinggalkan Pesanan... Terima Kasih

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s