Berapa lama takaful anda melindungi?

more coverage AIA Takaful

Artikel ini ditulis berdasarkan kisah benar tentang jumlah umur perlindungan takaful/insuran yang diceritakan oleh salah seorang klien saya semasa sesi perkongsian cerita. Mungkin ramai yang tidak amik berat mengenai isu berapa jangka hayat perlindungan takaful anda, pada pengamatan mereka dengan perlindungan sehingga umur 65 – 70 tahun sudah memadai. Namun, sekiranya umur anda lebih panjang daripada itu.. apakah persediaan kewangan anda? Isu jumlah perlindungan inilah yang menarik minat saya untuk diletakkan dalam portfolio perlindungan kewangan peribadi, dengan jumlah yang maksimum memberi sedikit kelegaan kepada saya sendiri apabila memiliki perlindungan takaful. Ok, sebelum ayat-ayat dalam ini menjadi lebih skema.. baik saya kongsikan apa yang berlaku dalam sesi perkongisan cerita.

Pada peringkat awal, klien saya ini sudah memiliki pelan takaful yang sedia ada malahan ibu bapa klien saya ini adalah antara orang yang memahami kepentingan insuran/takaful. Satu perkara yang membuatkan klien saya ini ingin membuat review polisi apabila melihat keadaan dan kos yang terpaksa ditanggung oleh ayahnya akibat daripada jumlah umur perlindungan. Pada mulanya, banyak pertanyaan yang diajukan kepada saya tentang AIA Takaful. Ada kalanya saya terfikir juga, this guys very details and that’s very good. I like! Dari sesi pertanyaan kepada sesi perbincangan dan sekiranya dikumpulkan jumlah jam (selama 3 hari) ia sudah melebihi daripada 12 jam sesi pertanyaan dan perbincangan. Yang paling kelakar apabila klien saya menyatakan hanya saya yang menyatakan PERTUKARAN JENIS RISIKO PEKERJAAN akan memberi impak kepada polisi dan harus dikemaskini kerana memungkinkan pihak takaful berkuasa untuk tidak membayar sejumlah wang akibat daripada ‘fraud declaration‘.

Yang bagusnya, klien saya ini tidak menerima bulat-bulat percakapan saya sebaliknya bertanya kepada ‘otai-otai agen insurans / takaful’ yang dia kenali dan ternyata statement saya itu betul. Saya pun tidak tahu kenapa klien saya ini tidak mengambil dengan otai-otai insuran ini. Saya kelakar sebab itu hanyalah logic and common sense dalam isu takaful. Malahan, klien saya menyatakan bahawa saya adalah agen pilihan yang terakhir kerana sebelum itu, klien saya sudah berjumpa.. bertanya.. memilih.. pelbagai agen dari pengendali takaful lain dan juga AIA Takaful. Yang paling best, klien saya hampir sign off policy dengan agen lain sebelum berfikir untuk memberi last chance dalam pencarian agen. Terima kasih kepada klien saya ini dan tidak lupa juga kepada Allah yang telah menetapkan rezeki saya bersama klien saya ini. Aiseh.. melalut kelain pulak saya ni. Dah pegang keyboard dan ada idea.. tangan laju je menaip dari hati. Back to the topic Nurussalam Aziz.

Klien saya ini menyatakan beliau tergerak untuk mengubah polisi (bukan sorang sahaja tetapi satu keluarga) apabila melihat kejadian yang menimpa ayahnya. Ayahnya harus membuat dialisis buah pinggang secara kerap. Kalau tidak silap saya, 3 kali untuk sebulan (nanti saya akan pastikan kembali dengan klien saya ni). Mereka harus mempersiapkan lebih daripada RM2,000 sebulan untuk menanggung kos ambulans dan kos dialisis buah pinggang. Ini adalah TUNAI dan bukannya boleh claim back dengan pengendali insuran. Kenapa perkara ini berlaku? Adakah pihak insurans menipu? Sebenarnya tidak.. pihak insuran ayah klien saya hanya memberi perlindungan kurang dari umur 70 tahun sahaja. Memandangkan ayah beliau sudah melepasi dari tempoh perlindungan maka pihak insuran tidak akan menanggung segala kos perubatan ayahnya. Jadi, kisah inilah yang ingin saya ‘highlight’kan kepada anda semua bahawa pentingnya anda tahu jumlah umur perlindungan takaful anda. Ini kerana, semakin lanjut usia anda maka makin banyak penyakit yang mendatang. Disebabkan itu, semakin banyak duit yang harus dikeluarkan.. Persoalan yang harus difikir, dari manakah wang yang ingin menanggung kos-kos penyakit yang kita tidak ketahui ini. Adakah dari simpanan? ihsan orang ramai? wang dari anak-anak? Persoalan ini yang harus anda jawab.

Disebabkan itulah saya memilih AIA Takaful kerana ia memenuhi kriteria saya dalam menjadi perlindungan simpanan sehingga umur 99 tahun. Dengan kata lain, peace of mind selama 99 tahun. Fokus yang perlu dibuat selepas itu, hanyalah bina simpanan dan pelaburan kerana salah satu defensive soldier sudah ada. Selebihnya serangg….🙂 Harap terhibur!

Sila Tinggalkan Pesanan... Terima Kasih

