Kisah buku kewangan peribadi dari Nurussalam Aziz

cover

Alhamdulillah, berkat usaha dan sabar selama ini. Akhirnya impian saya untuk menerbitkan sebuah buku perihal kewangan peribadi telah tercapai. Hampir tiga tahun diambil untuk menyiapkan buku ini dari proses rangka kasar, gaya bahasa, mengarang, proses penerbitan dan sebagainya. Kini, buku ini dalam proses akhir suntingan (sudah selesai) sebelum proses mencetak akan dilakukan oleh pihak penerbitan iaitu Truewealth Sdn. Bhd. Terima kasih diucapkan kepada pihak penerbit kerana sudi untuk menerima manuskrip saya dahulu. memberi tunjuk ajar (maklum laa.. kali pertama mengarang, banyak yang silap) dan mencetak untuk diterbitkan kepada orang ramai (jika dilihat pada gambar..akan diterbitkan pada Oktober 2015).

Mungkin anda tertanya-tanya apakah isi kandungan buku ini dan adakah ia menepati citarasa anda? Hmm..sebetulnya, buku ini berkisah tentang kesalahan-kesalahan kewangan yang saya lakukan sebelum ini hingga mengongkong kehidupan dan bagaimana saya bangkit untuk menyelesaian masalah kewangan yang menghantui saya selama ini dengan teknik-teknik yang wujud di Malaysia. Hutang-hutang yang melingkari dan menyesakkan sebelum ini, dapat saya selesaikan dengan pelbagai cara (ada saya kongsikan di dalam buku ini). Tips-tips yang dikongsi merupakan cara saya menyelesaikan masalah kewangan peribadi saya dahulu jadi berkemungkinan ia bersesuaian dengan anda juga. Sebagai umat Islam, saya kongsikan juga apakah amalan-amalan yang saya lakukan (setelah gigih berusaha..selebihnya tawakal kepada Allah) dari sudut Islam. Sejujurnya, telah lama saya ingin berkongsi tips kewangan peribadi yang memungkinkan anda boleh praktikkan dalam kehidupan kewangan peribadi atau keluarga anda. Seboleh-bolehnya, saya ingin menolong anda dan ramai orang diluar sana dengan merujuk kepada betapa pentingnya merancang kewangan peribadi kerana ia mempunyai kesan yang amat panjang kepada anda. Saya menggunakan gaya bahasa yang santai dan ringkas supaya anda tidak terasa seperti anda membaca sebuah buku teks sekolah. Disebabkan itulah, hampir setahun saya mencuba pelbagai lenggok bahasa sehinggalah saya menemui gaya bahasa yang sesuai dengan gaya penulisan saya sendiri. Alhamdulillah, pihak penerbit tidak terlalu terikat dengan gaya bahasa (sebenarnya.. saya sendiri pun tak minat kalau baca buku yang terlalu skema gaya bahasanya).

Pada asalnya, buku ini bertajuk ‘Dari Kepompong Hutang Kepada Bebas Kewangan’. Namun begitu, pihak penerbit menyatakan tajuk itu terlalu panjang lalu pihak penerbit menyarankan menukar tajuk buku kepada ‘Bebas Hutang Hidup Senang’. Setelah berfikir seketika, saya mempunyai idea untuk menukar tajuk yang lebih niche dari pandangan akal fikiran saya ni iaitu ‘Dahulu Dikawal Sekarang Mengawal’. Jadi terpulanglah kepada pihak penerbit untuk mengekalkan tajuk ‘Bebas Hutang Hidup Senang’ atau menukar kepada ‘Dahulu Dikawal Sekarang Mengawal’ disebabkan belum menerima maklumbalas dari pihak penerbit (Truewealth Sdn. Bhd.). Ini kerana syarikat penerbit bercuti selama 2 minggu untuk menyambut Eidul Fitri.

Insya’allah, pihak penerbit berbesar hati dengan memberi diskaun kepada para pembaca yang membeli secara terus dari penulis iaitu saya sendiri. Saya ada nyatakan dalam artikel sebelum ini tetapi harga akhir akan saya war-warkan nanti. (GST punya hal laa ni.. hehe). Salam akhir dari saya..Nurussalam Aziz.

Sila Tinggalkan Pesanan... Terima Kasih

