Medical Card.. mana satu nak pilih?

 

bilik RM200

Assalamualaikum dan salam sejahtera semuanya, diharap semua masih sifat wal’afiat dan mencari alternatif untuk mengimbangi kos hidup akibat daripada Good Service Tax (GST). Saya tidak membandingkan produk daripada pengendali takaful lain kerana ia merupakan professionalism dalam industi ini, saya hanya membuat perbandingan produk-produk atau pelan yang ada di dalam AIA Takaful.

Seperti yang anda ketahui, AIA Takaful mempunyai dua pelan Medical Card iaitu standalone without saving (MedRegular-i) dan rider with saving (LifeLink-i). Kedua-dua medical card ini boleh diambil sebagai individu atau bergabung sebagai pasangan @ satu keluarga @ ayah/ibu + anak (sehingga 4 orang anak) tanpa berkongsi had tahunan.

Rajah diatas menunjukkan berapakah jumlah sumbangan yang harus anda bayar sekiranya anda ingin mengambil medical card. Rujukan itu dibuat berdasarkan medical card standalone (MedRegular-i). Di sini saya akan senaraikan kelebihan dan kekurangan untuk kedua-dua produk:

MedRegular-i
Kelebihan:
jumlah caruman murah ketika muda, hanya puluhan ringgit sebulan
– sesuai untuk short term coverage (tidak sarankan)

Kekurangan:
– jumlah caruman akan meningkat setiap beberapa tahun
– jumlah caruman tinggi ketika tua, mencapai ribuan ringgit sebulan
– hanya menjurus kepada perlindungan daripada bil-bil hospital
– kurang manfaat.

LifeLink-i
Kelebihan:
– boleh membuat penambahan manfaat (rider) untuk pampasan kepada penyakit-penyakit kritikal dari peringkat pertama dan seterusnya, kemalangan, peningkatan had tahunan kepada medical card (mencecah sehingga rm1.5 juta setahun), elaun tunai harian dan lain-lain lagi.
– boleh memilih kadar harian bilik sehingga RM500.
– jumlah sumbangan sama dari permulaan polisi hingga penutupan polisi.
– mempunyai jumlah simpanan dan pengeluaran simpanan boleh dilakukan (baki simpanan tidak boleh kurang dari RM1,000)

Kekurangan:
– bayaran sedikit tinggi daripada MedRegular-i pada awalnya (ketika muda) tetapi akan murah apabila mencapai pada umur-umur tertentu.

Sekiranya anda bertanya kepada saya untuk membuat pilihan antara keduanya, saya akan memilih plan LifeLink-i kerana:
– terdapat pelbagai manfaat yang boleh disesuaikan dengan kehendak
– bayaran yang tetap dari awal polisi sehingga tamat
saya boleh membuat amal jariah @ sedekah untuk anda. Nak tahu, kena jumpa saya..
– saya boleh customise mengikut kehendak klien

Saya tidak mahu menulis terlampau  terperinci dan panjang yang akan menyebabkan artikel ini seperti menjual produk semata-mata. Sekiranya anda ingin tahu secara terperinci, saya boleh dihubungi (whatsapp, call atau sms) pada talian:

Nurussalam Aziz 014-333 6369

 

Sila Tinggalkan Pesanan... Terima Kasih

