Statistik kematian akibat kemalangan 2003 – 2012

Kita sering melihat kematian disebabkan penyakit-penyakit kritikal. Namun, kita kurang sedar bahawa kematian juga boleh disebabkan oleh kemalangan. Terdapat pelbagai jenis kemalangan yang boleh menyebabkan kematian seperti kemalangan di tempat kerja, jatuh atau kemalangan jalanraya. Saya merupakan pengguna jalanraya (motokar dan motosikal), jadi saya amat mengetahui berapa tinggikah risiko apabila saya ada diatas jalanraya. Ini merupakan risiko yang boleh disebabkan diri sendiri, kecuaian orang lain dan keadaan sekeliling. Saya cuba mencari statistik yang terkini dan akhirnya saya hanya menjumpai statistik yang paling memberi informasi iaitu kemalangan jalanraya dari tahun 2003-2014. Ada boleh rujuk daripada statistik dibawah.

15

14

Selalunya, apabila terjadinya kemalangan. Ia akan dipecahkan kepada kematian atau kecederaan. Ada juga boleh rujuk daripada statistik dibawah.

13

Kesan daripada kemalangan, boleh menyebabkan anda berada dalam beberapa keadaan iaitu:

  • kematian
  • hilang upaya kekal (lumpuh, hilang anggota badan dan sebagainya)

Sekiranya terjadi kematian atau hilang upaya kekal, adakah anda sudah membuat persiapan untuk diri sendiri mahupun keluarga sekiranya berlakunya kemalangan? Ini boleh menyebabkan anda akan kehilangan kerja (hilang upaya kekal) ataupun keluarga anda akan hilang punca pendapatan secara mengejut / tidak dijangka. Disebabkan itulah di dalam kewangan peribadi, takaful merupakan satu mekanisma perlindungan kewangan sekiranya terjadi sesuatu yang tak dijangka. Saya tidak menyatakan anda harus membuat caruman polisi dengan saya, saya cuma ingin bertanya adakah anda sudah membuat persediaan untuk sesuatu yang tak dijangka?

Sila SMS, Whatsapp atau Call untuk berjumpa dengan perunding takaful anda yang hensem! (kena percaya ni…).

Nurussalam Aziz (014-333 6369) PJ Ridzuan Agency

*p/s: sesapa nak guna rajah tu dipersilakan. Saja taknak letak watermark, ia untuk memudahkan anda share nanti..

Sila Tinggalkan Pesanan... Terima Kasih

