Kawal atau dikawal oleh WANG

Nampaknya sudah lama saya tidak menulis artikel di dalam blog ini, boleh dikatakan masa banyak diisi dengan penyiapan buku pertama saya, menghadiri beberapa seminar dan di atas urusan peribadi. Terdetik di hati untuk berkongsi tips dengan para pembaca pada tengahari ini. Hmm.. rasanya tajuk yang ditulis sudah mengambarkan apa yang harus saya terangkan secara ringkas. Kebiasaannya ramai daripada golongan bawah dan pertengahan sering dikawal oleh kewangan. Ada yang dikawal secara total dan ada juga yang separa kawalan. Tetapi boleh dikatakan ramai yang dikawal oleh wang sehinggalah meninggal dunia. Mungkin anda tertanya-tanya, adakah tiada jalan keluar untuk dikawal oleh kewangan?

Setiap sesuatu ada penyelesaiannya! Terpulang kepada anda untuk mempelajari ilmu kewangan peribadi atau tidak. Ada sesetengah orang beruntung kerana mempunyai ahli keluarga yang mampu menurunkan ilmu kewangan kepada sesiapa yang dikehendaki. Saya belajar dari jatuh bangun untuk mencapai ketahap ini. Alhamdulillah, dengan gaji yang belum mencapai tahap belasan ribu mahupun melepasi angka lima ribu, saya sudah mampu membeli rumah yang mempunyai nilai melepasi setengah juta. Bukan ingin menunjukkan riak di hati, tetapi seperti saya beritahu bahawa setiap sesuatu ada penyelesaian mahupun jalannya. Insya’allah, sekiranya urusan bank selesai maka saya sudah mencapai target di dalam pelaburan pertama saya iaitu mengumpul hartanah (rumah) yang mempunyai nilai RM 1 juta. Saya akan cuba menjadikan poftfolio pelaburan saya mempunyai nilai RM 1 juta setiap satunya supaya saya dapat merealisasikan matlamat saya iaitu seorang multibilionaire. Meskipun nampak mustahil, saya cuba untuk mencapai matlamat saya. Lebih baik mencuba dari duduk mengeluh!

Berkat doa umi dan Allah permudahkan urusan, nampaknya matlamat saya tidak terlalu sukar. Cuma saya harus mendaki dari satu anak tangga ke anak tangga yang lain untuk mencapai matlamat saya. Lain orang, lain matlamatnya. Di harap denga ilmu yang ada, akan saya perturunkan kepada anak – anak supaya mereka tahu untuk mengawal kewangan mereka. Saya bukanlah seorang yang tamak ilmu dan dengan itu saya memperturunkan sedikit ilmu kepada anda untuk menatapinya.

Untuk memberi berkenaan isu ini, saya boleh memberi ‘simple advise’ iaitu anda haruslah:
– tidak mempunyai ‘hutang negatif’
– mempunyai hutang positif yang boleh dikawal
– tahu selok belok ‘tools’ kewangan
– tahu formula untuk mengawal kewangan
– ada ilmu kewangan peribadi

Setakat ini sahaja tips kewangan untuk dikongsi pada kali ini. Insya’allah saya akan memberi sedikit tips lagi sekiranya diberi kelapangan oleh Allah swt. Harap ilmu ini bermanfaat kepada anda semua.

4 comments on “Kawal atau dikawal oleh WANG

  1. Salam. Harap Tuan boleh terus kongsi ilmu-ilmu dan tools tersebut supaya lebih ramai orang Islam di negara kita ni dapat keluar dari belenggu hutang dan mendapat financial freedom. JazakAllahukhairan.

Sila Tinggalkan Pesanan... Terima Kasih

