Berapa nilai dana kecemasan anda??

Apa itu dana kecemasan? Mungkin ada pembaca yang sudah tahu dan mungkin juga yang belum tahu. Dana kecemasan merupakan satu dana yang meliputi perbelanjaan anda untuk setiap bulan. Sebagai contoh: Gaji anda ialah RM 1,100 tetapi perbelanjaan bulanan anda adalah RM900. Maka RM900 itu adalah sebagai tanda aras untuk anda membuat simpanan kecemasan. Dana kecemasan ini berbeza untuk anda sekiranya anda bekerja sendiri, bekerja swasta dan bekerja dalam sektor kerajaan. Adalah digalakkan anda mempunyai simpanan untuk dana kecemasan seperti:

  • Bekerja sendiri: 1 tahun @ 12 bulan perbelanjaan bulanan anda
  • Bekerja Swasta: 6 bulan perbelanjaan bulanan anda
  • Bekerja Kerajaan: 3 bulan perbelanjaan bulanan anda

Namun begitu, dana kecemasan yang berada dalam lingkungan 6 – 12 bulan adalah lebih baik. Ini untuk menjadi satu dana kecemasan sekiranya anda kehilangan pekerjaan. Lagi banyak anda ada dana kecemasan, maka adalah lebih baik.

Ok, sekarang anda tertanya pula ke mana harus di simpan dana kecemasan ini. Adakah di rumah, di bawah bantal atau di tanam di dalam tanah. Jawapannya ialah di mana-mana yang anda rasa selamat dan senang untuk dikeluarkan sekiranya terdapat hal kecemasan anda iaitu anda sudah tidak dapat gaji dari hasil pekerjaan. Mungkin Tabung Haji dan ASB boleh menjadi pilihan utama kerana kecairan untuk masuk dan keluar adalah mudah dan dengan tambahan dividen yang agak kompetitif. Kalau dalam akaun simpanan, dividen adalah amat sedikit. Tapi itu terpulang kepada anda..

Jadi sebelum anda membuat sebarang pelaburan, buat dana kecemasan anda dahulu. Ini untuk mengelakkan sekiranya anda tiada sumber pendapatan, maka pelaburan anda akan tergadai. Anda sanggup? Saya tidak sanggup untuk kehilangan aset pelaburan saya.

Mulakan dana kecemasan anda dari sekarang.. simpan sebaik yang mungkin. Selamat menyimpan.

Sila Tinggalkan Pesanan... Terima Kasih

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s