Bab 3: Menjumpai Cahaya di dalam kegelapan hutang

Mintak maaf kepada para pembaca yang ingin mengikuti sambungan saya dalam isu hutang saya ni. Ok.. biarlah saya mulakan dengan kehendak saya ingin berubah untuk menjadi yang lebih baik dalam isu hutang yang membalut diri ni. Mula-mula sekali, saya berjumpa dengan seorang kawan yang sebelum ini bergelumang dengan hutang kad kredit. Alhamdulillah, katanya hutang kad kredit sudah lesap dalam kamus hidupnya. Jadi di sini saya tanya kepada orang yang tepat dan belajar dari pengalaman kawan saya. Dia ceritakan pengalamannya dan mana-mana jalan penyelesaian yang sesuai dengan saya, saya gunakan untuk menimbus hutang-hutang yang wujud nanti. Kemudian, saya ajukan soalan cepu emas.. “Apakah panduan yang membuka untuk dia berubah?” Jawapannya mudah sahaja iaitu membaca. Kemudian saya sambung lagi solan saya “Buku apa yang dia baca?” Jawapannya juga mudah “Tulisan dari Azizi Ali (Jutawan dari Planet Jupiter) dan tulisan dari Robert Kiyosaki (Ayah Kaya, Ayah Miskin – Rich Dad, Poor Dad). Pada ketika itu, saya masih belum berpuas hati, saya kemudian lontarkan soalan lagi “Anda ada buku itu sebab saya ingin lihat isi kandungannya?”. Lalu kawan saya membalas “Ada tetapi kalau nak pinjam, jaga buku ini sebaiknya semasa dalam jagaan”. Umpama sudah bersusah payah mendaki, tiba-tiba ada insan yang hulurkan tali untuk di panjat. Rasanya anda tahu kesudahan dari perbualan ini..pada hari itu juga, buku itu berada di tangan saya untuk di tatap isi kandungannya.

Pada permulaan, saya baca buku tulisan Robert Kiyosaki kerana ia agak nipis. Walaupun ada sesetengah tips yang tidak boleh digunapakai dalam kehidupan MALAYSIA, yang penting.. apa yang boleh saya cedok dari ilmu penulis ini. Memang betul, apabila kita banyak membaca makin banyak ilmu yang kita dapat.. dan yang paling penting, buku boleh di baca berulang kali jika hendak dibandingkan dengan penceritaan orang. Dalam masa satu hari, sudah selesai buku ini di baca. Dari permulaan ini, saya mula dahagakan ilmu tentang penyelesaian hutang dan menjadikan wang bekerja untuk kita. Tapi apa yang dahulu, harus didahulukan iaitu penyelesaian hutang. Saya banyak membeli buku tulisan Azizi Ali kerana tulisan yang ringkas dan padat serta buku-buku lain yang saya rasa sesuai untuk tatapan. Bermula dari satu buku…maka bermula lah pencari harta ilmu iaitu buku. Sekiranya pergi ke pasaraya, bukan kedai baju yang dilawati tetapi kedai buku. Yup.. sekali lagi. Kedai buku. Yang lagi best.. buku ni boleh digunakan sebagai penolakkan dalam cukai pendapatan. hehe.. Ini sudah bagus!! Yeahhh!

Jadi dengan pembacaan dari buku-buku yang saya miliki, saya mula mengorak langkah untuk menyelesaikan hutang yang menjadi beban saya selama ini. Hmmm.. anda ingin tahu, mulakan dari membaca. Yup.. membaca dan membaca. Kemudian gunapakai, jangan hanya membaca tapi tak implemen. Rugi ilmu tu.. Saya sambung di posting yang seterusnya. Tungguuuu…

2 comments on “Bab 3: Menjumpai Cahaya di dalam kegelapan hutang

Sila Tinggalkan Pesanan... Terima Kasih

