Pembuka Lembaran “Road to Millionaire”

NurussalamAzizTerlebih dahulu, saya ingin ucapkan terima kasih bebanyak kepada para pembaca yang sudi membaca beberapa artikel di dalam blog ini. Ok, ini hanyalah berkisar tentang hidup saya menuju ke jalan jutawan. Ini bukanlah satu jalan yang wajib anda ikuti tetapi saya hanya memberi petunjuk bagaimana saya cuba untuk menjadi salah seorang jutawan senyap di Malaysia. Bak kata pepatah : nak seribu daya, taknak seribu dalih.

Boleh dikatakan saya cuba menggunakan pelaburan dan kewangan yang mengikut shariah. Memang boleh dikatakan banyak pelaburan-pelaburan yang bersifat tidak patuh shariah, tetapi saya cuba sebaik-baiknya untuk mengelak dari terlibat dengan pelaburan-pelaburan yang tidak patuh shariah. Dahulu boleh dikatakan pelaburan-pelaburan yang mengikut shariah adalah terlalu limited tetapi alhamdulillah, sekarang sudah banyak pelaburan-pelaburan patuh shariah yang kompetitif.

Sekiranya anda ingin tahu mengenai sejarah kewangan keluarga saya. Saya bukanlah bermula sebagai anak orang kaya atau mendapat harta dari keluarga yang mencurah-curah, saya belajar dari bawah. Boleh dikatakan amat bawah kerana dahulu hidup saya terbelenggu dengan bebanan hutang setiap bulan. Boleh dikatakan dahulu saya bekerja untuk membayar hutang semata-mata. Kalau saya di buang kerja pada waktu itu, saya boleh dikategorikan sebaga muflis. Dalam poket adalah kosong pada setiap bulan. Alhamdullillah, berkat belajar dengan cara yang perit tahun demi tahun, nampaknya saya sudah berada di landasan yang betul untuk menuju ke jalan jutawan. Saya ingin perubahan dalam hidup saya sendiri. Itu tekad saya pada waktu itu,

Saya akan pecahkan kepada beberapa bahagian seperti sebuah buku supaya memudahkan anda membaca artikel-artikel ini pada bahagian yang tertentu. Ini memungkinkan anda ingin membaca pada bahagian yang sukar dalam hidup saya atau anda ingin melompat terus kepada bagaimana jalan-jalan menuju jutawan yang saya pilih. Saya tidak bertanggungjawab sekiranya anda gagal setelah mengikut cara saya kerana mungkin cara ini adalah sesuai untuk saya sahaja. Ini kerana setiap orang akan tahu kedudukan kewangan tersendiri dan setiap orang mempunyai keinginan atau kekuatan yang tersendiri.

Sebelum saya meneruskan perjalan “road to millionaire“, izinkan saya mengucapkan bebanyak terima kasih kepada keluarga saya yang menjadi pendorong untuk saya lebih maju di dalam faktor kewangan dan memberi keyakinan untuk terus berusaha. Tidak lupa juga kepada Allahyarham Wan Abdul Aziz (ayah saya), ummi, abang-abang, kakak dan adik-adik saya yang menjadi contoh untuk saya lebih maju ke hadapan. Tidak lupa juga kepada bekas kawan sekerja saya yang memperkenalkan atau membuka ‘suis’ tentang dunia kewangan iaitu saudara Farizal Hassan. Tidak terlepas pada kawan-kawan yang juga menjadi kawan ‘sparing‘ untuk berkongsi idea secara fizikal mahupun maya. Terakhir sekali, kepada mentor saya iaitu Robert Kiyosaki, Ustaz Zaharuddin dan Azizi Ali yang banyak memberi idea-idea yang bernas di dalam buku-buku penulisan yang terdapat di pasaran. Tidak terlupa juga kepada penulis-penulis buku yang saya tida sebutkan di dalam ini. Terima kasih untuk semua!!

One comment on “Pembuka Lembaran “Road to Millionaire”

Sila Tinggalkan Pesanan... Terima Kasih

